Hier kun je voorbeelden vinden van projecten waar wij geholpen hebben met de realisatie.
2021: Interactieve videokunstinstallatie Losing Sense van Elena Mooibroek in galerie Est in Leiden
Seven Clicks Away, een theater productie van regisseur Dylan van Nieuwland, opgevoerd in Theater Ins Blau in Leiden in de zomer van 2021.
“Een heerlijk rauw absurdistisch stuk, dat ons een toekomst spiegel voorhoud qua liefde, consumptie en werk”
2021: Theatervoorstelling How to be a Woman door Theater Koorts onder regie van Dylan Nieuwland.
2022: Theatervoorstelling Heet Spul door Theater Koorts onder regie van Dylan Nieuwland.
5 Voorstellingen in Imperium, publieksbereik 200.
September 2022: Productie korte film Moe
Geheel volgens planning is in februari 2022 in vier draaidagen de korte film ‘Moe’ opgenomen en op 30 september 2022 in première gegaan in het Leids Kijkhuis. Hier volgt een kort resumé over de film en de makers;
‘Moe’ is een ‘coming of age’ film over Robin, een jongen van zeventien jaar met een moeder die verslaafd is aan alcohol en een vader die zijn ogen sluit voor de ernst van de situatie. Het scenario is geschreven door Daan de Jonge en de regie ligt in handen van Matthijs Mazereeuw. Beiden studeren film en literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden. Zij zijn echter niet alleen vanuit academische hoek met film bezig maar ook als makers. Daan schrijft scenario’s en Matthijs is al een aantal jaren professioneel actief als filmer met zijn eigen bedrijf Mattix Films. Hij heeft meerdere korte films geschreven en geregisseerd. Het scenario is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen van Daan. Zijn verhaal raakte een snaar bij Matthijs omdat hij in een gelijksoortige situatie is opgegroeid. Deze gedeelde ervaringen en hun passie voor film leidden tot de wens om het scenario te verfilmen. De intentie was om een film te maken die zónder ‘boodschapperig’ te zijn wél de grote impact van het opgroeien met een verslaafde ouder op een artistieke wijze zichtbaar en voelbaar maakt.
De première was zeer geslaagd. Er kwamen ongeveer honderd mensen waaronder vanzelfsprekend de cast en crew maar ook b.v. wethouder Tim van Tongeren van Oegstgeest, cultuurambtenaar van gemeente Oegstgeest Petra Twisk, Anita van Zeijl van de gemeente Leiden, de marketingspecialist Branding, Profilering en Werving van MBO Rijnland Floor van de Nes en Milou van Tongeren van Leiden Education Fieldlab. Het Leidse stadsgezicht kwam prachtig in beeld in een nachtelijke fiets-scene, evenals café De Roze Beurs. Hieronder een artikel uit de Oegstgeester Courant.
Het inzenden voor filmfestivals is direct na de première gestart en de film was tweede voor Best Story en heeft de “Peoples Choice Award” gewonnen bij het International Film Festival The Hague https://internationalfilmfestivalhague.com/ de dato 11, 12 en 13 november 2022.
Totaal aantal kijkers: 2 filmfestivals, premiere, Hogeschool Leiden, Micro Film Festival en FAT festival: 1200.
26 en 27 november 2022 Making Sense in de Herenstraat, culturele buurtactiviteit Making Sense in de Herenstraat
Dit gratis toegankelijke evenement op 26 en 27 november 2022 bestond onder andere uit de expositie van de interactieve videokunstinstallatie Losing Sense van kunstenares Elena Mooibroek, diverse muzikale en theatrale optredens, beeldende workshops voor kinderen en een poëzie voordracht. Deze activiteiten vonden plaats op Herenstraat 9 (Studiemeesters en 3Stepcoaching) en Herenstraat 85 (Index Poetry). Het evenement stond in het teken van het thema zintuigen. Het aantal bezoekers bedroeg ongeveer 200.
2024: Micro Film Festival Plankvaardig
Eerste editie Micro Film Festival Plankvaardig
Aantal bezoekers 30.
Gepland november 2024:
I DON’T F*CKING KNOW CLUB ‘THE MOVIE’ – gepland 2024
Regisseur Dylan Nieuwland heeft in 2022 met spelers van HARDT (een Leidse theatergroep voor jongeren) een eerste versie ingestudeerd van zijn stuk de I DON’T FCKING KNOW CLUB. Dit stuk is geen traditioneel theaterstuk maar een zogenaamde ‘theatrale rave’. Dit is een nieuwe vorm van theater waarin het nachtleven, visuele kunst, muziek en theater samen worden gebracht en waarbij jongeren/jong volwassenen op een onorthodoxe manier in aanraking met theater komen. Dit concept bleek zo krachtig dat direct het plan werd opgevat om het opnieuw uit te voeren met professionele spelers en in een echte club-omgeving. En niet alleen dat; er wordt ook een documentaire-stijl filmopname gemaakt van het event van een dusdanig hoge kwaliteit dat het eindresultaat filmhuis- en filmfestivalwaardig wordt.
De I DON’T FCKING KNOW CLUB ‘THE MOVIE’ snijdt een belangrijk thema aan; de mentale zorgwekkende staat van jongeren in Nederland in de leeftijd 18 tot 30 jaar en de daaruit voortvloeiende behoefte aan escapisme die voor een deel door raven wordt vervuld. Hieraan zitten positieve kanten (saamhorigheid, plezier, mentale ‘boost) maar ook negatieve kanten (grenzeloosheid, alcohol en drugsgebruik).